صدور شناسنامه برای فرزندان بالای 18 سال متولد از پدر ایرانی
روش اقدام و مدارک مورد نیاز :
1 - ثبت نام در سامانه میخک به آدرس https://mikhak.mfa.gov.ir قسمت خدمات " بدون نیاز به کدملی"، تکمیل فرمهای مربوطه در سامانه، دریافت و چاپ کدرهگیری
* کلیه مشخصات و اطلاعات درخواستی در سامانه بایستی با دقت کامل و مطابق مدارک هویتی، اقامتی و تابعیتی متقاضی درج گردد.
2 - دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی به آدرس https://appointment.mfa.ir ، چاپ و ارائه آن در روز مراجعه به سرکنسولگری
3 - اصل گواهی ولادت بین المللی (Formül A) فرزند صادره از اداره نفوس ترکیه (Nüfüs) متضمن اطلاعات هویتی شامل: نام، نام خانوادگی، نام و نام خانوادگی والدین، محل و تاریخ تولد
4 - اصل شناسنامه والدین و کارت ملی و گذرنامه و کارت اقامت (کیملیک) آنها
5 - اصل مدرک هویتی خارجی عکس دار فرزند بالای 18 سال
6- سه قطعه عکس 4*3 یا 4*6 جدید پرسنلی متقاضی بدون کلاه و عینک (بانوان با حجاب اسلامی) و دو قطعه عکس 4*3 یا 4*6 پدر ایرانی
7- اصل حکم اثبات نسب صادره از دادگاه ایران درخصوص فرزندانی که پدر ایرانی آنها در قید حیات نباشد .
8- پرداخت معادل مبلغ 70 یورو (20 یورو بابت تصدیق امضای متقاضی و پدر ایرانی و 50 یورو بابت صدور شناسنامه) به لیر در محل نمایندگی و از طریق دستگاه پوز با ارائه کارت بانکی ترک یا بین المللی
ملاحظات:
- تقاضای اولین شناسنامه برای فرزندان متولد از پدر ایرانی (بالای 18 سال)، به صورت حضوری انجام میگیرد. لذا حضور فرزند بالای 18 سال در محل سرکنسولگری الزامی است. پس از ثبت درخواست در سامانه میخک و حضور متقاضی و پدر ایرانی، و تصدیق امضای آنها، درخواست جهت بررسی به مراجع مربوطه در مرکز ارسال میگردد . پس از صدور مجوز از مرکز با متقاضی تماس گرفته خواهد شد تا برای انجام اقدامات لازم جهت صدور شناسنامه و امضای اسناد مربوطه، مجددا به سرکنسولگری مراجعه نماید.
- چنانچه ازدواج والدین ثبت رسمی نشده باشد، حضور والدین به منظور تنظیم اقرارنامه همراه با فرزند در محل نمایندگی الزامی است. (والدین 2 قطعه عکس پرسنلی 4*3 یا 4*6 همراه داشته باشند.)
- چنانچه مشخصات والدین در گواهی ولادت فرزند با مشخصات ایرانی آنها متفاوت است، ارائه گواهی تغییر نام و نام خانوادگی والدین صادره از اداره نفوس (Nüfüs) ترکیه الزامی است.
- درصورتی که فرزند متولد کشوری غیر از ترکیه باشد، گواهی ولادت فرزند باید ابتدا توسط سرکنسولگری آن کشور در استانبول و متعاقب آن توسط استانداری (Valilik) استانبول تایید و مهر گردد.